Uczestniczymy :

Certyfikaty:

Wspรณล‚pracujemy :

Partnerzy, sponsorzy:

Szkoล‚a Podstawowa nr 36

im. Narodรณw Zjednoczonej Europy

w Tychach

 

L.p.

 

Tytuล‚ innowacji

 

Autor/realizacja

 

 

Klasy

 

1.

Autorytet XXI wieku โ€“
ล›w. Jan Paweล‚ II

Katarzyna Cebula

7c

2.

CZYTAM Z KLASฤ„ lekturki
spod chmurki

Honorata Szanecka/Marta Bogacka

Klasy 1-3

3.

Kreatywne notowanie dla kaลผdego

Aleksandra Jasek

5b, 5d

4.

Kolorowa chemia

Joanna Bugla

Klasy 1-6

5.

Mali artyล›ci-wielkie talenty

Elลผbieta Borowska

Klasy 4-7

6.

Zastosowanie gier dydaktycznych w rozwijaniu umiejฤ™tnoล›ci komunikacyjnych

Aleksandra Panczek, Joanna Titz

 

7.

Muzyka ล‚agodzi obyczaje

Katarzyna Matysiak

Uczniowie na zajฤ™ciach kk

8.

Sobie potrzebni โ€“ edukacja wล‚ฤ…czajฤ…ca

Aneta Derej, Dorota Woลบny

Uczniowie z orzeczeniami

9.

Podrรณลผ palcem po mapie

Justyna Siemiฤ…tkowska, Maล‚gorzata Kornecka

ล›wietlica

10.

Design thinking โ€“ myล›lenie projektowe w poล‚ฤ…czeniu matematyki z nowymi technologiami

Sylwia Milczarek, Ilona Banaล›, Zenobia Kowalik, Beata ลปuraw

Klasy 5-6

11.

Klasa w grze. Wykorzystanie gamifikacji na lekcjach jฤ™zyka polskiego

Aleksandra Jasek

7c, 8b

12.

Jฤ™zyk ล‚ฤ…czy ludzi

Anetta Kit

7b

13.

Kaลผdy moลผe byฤ‡ AKTOREM - zajฤ™cia rozwijajฤ…ce

Elลผbieta Daniel

klasy 2

14.

Akademia twรณrczoล›ci.

ลปaneta Wรณjcik

I-VII

15.

Myล›lฤ™, wiฤ™c jestem, czytam, wiฤ™c bฤ™dฤ™ kim chcฤ™.

Katarzyna Nowak

V-VIII

Innowacje pedagogiczne

w roku szkolnym 2020/2021

Innowacja pedagogiczna o nazwie "Podrรณลผe palcem po mapie " ma na celu przybliลผyฤ‡ dzieciom wiedzฤ™ na temat krajรณw Unii Europejskiej ich historiฤ™, ciekawe miejsca, znane zabytki, flagi i mapy poszczegรณlnych paล„stw. Zajฤ™cia te sล‚uลผฤ… przede wszystkim ksztaล‚towaniu wล›rรณd uczniรณw pozytywnych postaw, takich jak poszanowanie godnoล›ci innych, tolerancja, szacunek do odrฤ™bnoล›ci narodowej. Zaล‚oลผone cele realizowane bฤ™dฤ… w ramach zajฤ™ฤ‡ swietlicowych poprzez pogadanki, prelekcje, wystawy, dramฤ™, gry dydaktyczne, piosenki, plฤ…sy taneczne, filmiki edukacyjne, prezentacje multimedialne, zdjฤ™cia, albumy, czasopisma i ksiฤ…ลผki popularno- naukowe. Ponadto przewidywane jest zorganizowanie kฤ…cika europejskiego.

Innowacja - Podrรณลผ palcem po mapie

Innowacja - "Sobie potrzebni"

Innowacja โ€žSobie potrzebniโ€ jest naszฤ… odpowiedziฤ… na nieprawidล‚owe funkcjonowanie dzieci z orzeczeniami o potrzebie ksztaล‚cenia specjalnego z uwagi na Zespรณล‚ Aspergera, a takลผe uczniรณw np.z niedosล‚uchem. Uczniรณw tych cechujฤ… zaburzenia w sferach dotyczฤ…cych interakcji spoล‚ecznych , komunikacji, a takลผe ograniczony i powtarzajฤ…cy siฤ™ wzorzec zachowania i aktywnoล›ci. Ponadto uczniom tym niejednokrotnie brakuje akceptacji ich zachowaล„ ze strony rรณwieล›nikรณw,  umiejฤ™tnoล›ci oceny stanรณw emocjonalnych oraz intencji innych osรณb, a takลผe  przeลผycia sukcesu na miarฤ™ moลผliwoล›ci. Innowacja pt. ,,Sobie potrzebni" ma na celu szerzenie idei integracji z wykorzystaniem  naturalnej potrzeby kaลผdego dziecka do wspรณล‚dziaล‚ania, a takลผe wyzwoleniu w kaลผdym uczniu poczucia przynaleลผnoล›ci do zbiorowoล›ci szkolnej . Ma zachฤ™caฤ‡ i motywowaฤ‡ uczniรณw do wspรณล‚dziaล‚ania. Nowatorstwo polega na budowaniu spoล‚ecznoล›ci szkolnej , ktรณra nie tylko akceptuje, ale i ceni odmiennoล›ฤ‡, dawaniu rรณwnych szans wszystkim uczniom niezaleลผnie od ich sprawnoล›ci, stwarzaniu warunkรณw do peล‚nego uczestnictwa dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie edukacyjnym .

โ€œAutorytet XXI wieku- ล›w. Jan Paweล‚ IIโ€

 

Autor: Katarzyna Cebula
Adresaci: klasa 7c

 

 

     Celem innowacji jest przybliลผenie uczniom postaci ล›w. Jana Pawล‚a II. W roku szkolnym 2019/20 poznajฤ… oni bliลผej postaฤ‡ Jana Pawล‚a II. Jego ลผyciorys oraz nauczanie. Nastฤ™pnie  mล‚odzieลผ, bฤ™dzie siฤ™ staraล‚a odnieล›ฤ‡ przekazane, usล‚yszane myล›li i sล‚owa do wล‚asnego ลผycia i realizowaฤ‡ je w ลผyciu codziennym. Uczniowie w ramach zajฤ™ฤ‡ z innowacji pracujฤ…c w grupach bฤ™dฤ… wykonywali prezentacje multimedialne, oglฤ…dali filmy z pielgrzymek Ojca ลšwiฤ™tego do Ojczyzny. Nastฤ™pnie w celu lepszego zapamiฤ™tania dat, faktรณw i nazwisk osรณb waลผnych w ลผyciu Jana Pawล‚a II wykonamy wspรณlnie lapbooki. Nauczymy siฤ™ pieล›ni โ€žBarkaโ€ oraz โ€žAbba Ojczeโ€.  Uczniowie zostanฤ… zapoznani z ideฤ… Fundacji Dzieล‚a Nowego Tysiฤ…clecia, ktรณrej stypendyล›ci sฤ… ลผywym pomnikiem Jana Pawล‚a II.
     Zwieล„czeniem, a zarรณwno sprawdzeniem efektรณw niniejszej innowacji bฤ™dzie udziaล‚ uczniรณw w IX edycji gry miejskiej โ€žล›w. Jan Paweล‚ II naszym Przewodnikiemโ€ organizowanej przez Wydziaล‚ Katechetyczny w Katowicach oraz FDNT w Katowicach w maju 2020r.  Udziaล‚ w tej grze to nie tylko sprawdzian wiedzy, ale rรณwnieลผ wspรณlna

zabawa, wspรณล‚praca w grupie oraz uczczenie pamiฤ…tki 100 rocznicy  (w 2020r.)  urodzin Jana Pawล‚a II.

Innowacja โ€žZastosowanie gier dydaktycznych celem rozwijania umiejฤ™tnoล›ci komunikacyjnych uczniรณwโ€ jest wyjล›ciem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauwaลผyล‚yล›my, ลผe uczniom najbardziej brakuje urozmaiconych ฤ‡wiczeล„ jฤ™zykowych oraz elementรณw rywalizacji podczas zajฤ™ฤ‡. Dlatego teลผ gล‚รณwnฤ… przyczynฤ… opracowania innowacji z przedmiotu byล‚a potrzeba wprowadzenia wiฤ™kszej iloล›ci gier i zabaw podczas lekcji jฤ™zyka angielskiego. 

Zdarza siฤ™, ลผe uczniowie sฤ… znudzeni monotoniฤ… ฤ‡wiczeล„ jฤ™zykowych, dlatego waลผnym zadaniem dla nauczyciela jest zaangaลผowanie uczniรณw w procesie uczenia siฤ™. Istotne jest podtrzymywanie ich zainteresowania. Poprzez zabawฤ™ uczniowie zdobywajฤ… rรณลผne umiejฤ™tnoล›ci, uczฤ… siฤ™ rozwiฤ…zywaฤ‡ problemy wtedy, kiedy z peล‚nym zaangaลผowaniem grajฤ… w gry przeznaczone dla ich grupy wiekowej. Gry stymulujฤ… zarรณwno ciaล‚o, jak i umysล‚. Zabawa/gra angaลผuje wszystkie zmysล‚y.

 

Innowacja stanowi wzbogacenie programu edukacyjnego o oddziaล‚ywanie wielozmysล‚owe w nauczaniu jฤ™zyka angielskiego, w szczegรณlnoล›ci umiejฤ™tnoล›ci komunikacyjnych. Gล‚รณwnym celem innowacji jest wprowadzenie gier dydaktycznych na zajฤ™ciach jฤ™zykowych. Gry stanowiฤ… efektywne narzฤ™dzie w zdobywaniu wiedzy jฤ™zykowej, poniewaลผ stwarzajฤ… hipotetyczne ล›rodowisko, ktรณre uczniowie mogฤ… odkrywaฤ‡, w ktรณrym mogฤ… podejmowaฤ‡ decyzje, zobaczyฤ‡ alternatywy swoich wyborรณw. W trakcie gry uczniowie nie muszฤ… przejmowaฤ‡ siฤ™ konsekwencjami swoich bล‚ฤ™dnych decyzji. Gry rozwijajฤ… myล›lenie i motywujฤ… do dziaล‚ania. Uczฤ… strategii, rozwaลผania rรณลผnych opcji i elastycznego myล›lenia. Oprรณcz tego, gry same w sobie sฤ… atrakcjฤ… dla uczniรณw, rozrywkฤ…, wyzwalajฤ… pozytywne emocje, redukujฤ… stres. Sฤ… przydatne w uczeniu mรณwienia, gramatyki, sล‚ownictwa. Angaลผujฤ… nawet najmniej aktywnych bฤ…dลบ nieล›miaล‚ych uczniรณw.

 

Zastosowanie gier dydaktycznych w rozwijaniu umiejฤ™tnoล›ci komunikacyjnych

 

Innowacja ma celu rozbudzenie pasji badawczej i zaciekawienie uczniรณw mล‚odszych klas naukami przyrodniczymi.

Uczniowie:

  • zapoznajฤ… siฤ™ z zasadami bezpieczeล„stwa obowiฤ…zujฤ…cymi podczas wykonywania doล›wiadczeล„ oraz obchodzenia siฤ™ z nieznanymi substancjami,

  • obserwujฤ… eksperyment prezentowany przez nauczyciela,

  • samodzielnie wykonujฤ… doล›wiadczenie, w ktรณrym kolory zmieniajฤ… siฤ™ โ€ž w czarodziejski sposรณbโ€.

 

Innowacja pedagogiczna Kaลผdy moลผe byฤ‡ AKTOREM ma na celu zachฤ™ciฤ‡ dzieci do kontaktu ze sztukฤ… i pobudziฤ‡ u uczniรณw twรณrczฤ… postawฤ™. 

 

Jednym z zadaล„ wychowania jest zaspokajanie potrzeb. Przede wszystkim chodzi tuo istotฤ™ ksztaล‚towania osobowoล›ci dziecka. Zadaniem innowacji jest ukazanie moลผliwoล›ci inspirowania zabawy, w ktรณrej dzieci wล‚asnymi siล‚ami, wล‚asnฤ… twรณrczoล›ciฤ… bฤ™dฤ… oลผywiaฤ‡ bajkowe postacie, bฤ™dฤ… tworzyฤ‡ wล‚asny โ€žteatrโ€.

 

Duลผe zaangaลผowanie uczuciowe w zabawie w โ€žteatrโ€ aktywizuje dziecko, a przez to rozwija jego mowฤ™, ktรณra staje siฤ™ wyrazista, melodyjna, wล‚aล›ciwie akcentowana i logiczna.

 

Poprzez spotkania teatralne dzieci bฤ™dฤ… poznawaฤ‡ pracฤ™ aktora teatralnego, reลผysera sztuki, scenarzysty. Na bazie zdobytej wiedzy, uczniowie bฤ™dฤ… starali siฤ™ samodzielnie tworzyฤ‡ scenografie, scenariusze. Wszelkie podjฤ™te dziaล‚ania bฤ™dฤ… sล‚uลผyฤ‡ rozwojowi samodzielnego myล›lenia, przewidywania i projektowania.

 

Innowacja ta stawia sobie takลผe za cel ukazanie uczniom jak w sposรณb kreatywny moลผna spฤ™dziฤ‡ czas wolny. Przebywajฤ…c w grupie rรณwieล›niczej w sposรณb naturalny ksztaล‚towana bฤ™dzie postawa spoล‚eczno โ€“ moralna dzieci, gdyลผ odtwarzane role uล‚atwiajฤ… zrozumienie stosunkรณw miฤ™dzyludzkich. Proces nauczania z zakresu jฤ™zyka polskiego, muzyki i plastyki dziฤ™ki danym zajฤ™ciom zostanie poszerzony i uatrakcyjniony.

 

Innowacja realizowana jest w klasie 2a.

Autor: Elลผbieta Daniel

Kaลผdy moลผe byฤ‡ aktorem

โ€žKolorowa chemiaโ€

Innowacja Pedagogiczna w zakresie edukacji artystycznej

 

 

 

โ€žAkademia  twรณrczoล›ciโ€ โ€“ zajฤ™cia stymulujฤ…ce wszechstronny rozwรณj uczniรณw poprzez dziaล‚ania twรณrcze i rรณลผne formy dziaล‚alnoล›ci artystycznej

 

Autor:  mgr ลปaneta Wรณjcik

        Miejsce prowadzenia: Szkoล‚a Podstawowa
nr 36 im. Narodรณw Zjednoczonej Europy w Tychach

 

 

            Dziecko w wieku wczesnoszkolnym jak i w pรณลบniejszym okresie wykazuje naturalnฤ… potrzebฤ™ dokonywania wszelkich aktรณw twรณrczych. Stara siฤ™ stworzyฤ‡ wล‚asny ล›wiat i na swรณj wล‚asny sposรณb rozwija swoje umiejฤ™tnoล›ci i ksztaล‚tuje wล‚asnฤ… osobowoล›ฤ‡. Autonomia dziecka i jego indywidualizm sฤ… bardzo waลผne, ale naleลผy je w odpowiedni sposรณb ksztaล‚towaฤ‡ i ukierunkowywaฤ‡. Najwaลผniejszฤ… rolฤ™ na tym etapie rozwoju dziecka peล‚ni nauczyciel i rodzic.  Skupiล‚yล›my siฤ™ na dziaล‚aniach nauczyciela, jako mentora i zarazem wzoru do naล›ladowania. Osobie ktรณra dziฤ™ki swej kreatywnoล›ci i samodzielnej pracy twรณrczej pozwoli dzieciom rozwinฤ…ฤ‡ skrzydล‚a w ich samodzielnych aktach twรณrczych. Rodzic w swoich dziaล‚aniach bฤ™dzie wspomagaล‚ pracฤ™ nauczyciela โ€“ twรณrcy. Twรณrczoล›ฤ‡ dzieci jest swoistym przejawem dynamiki ลผycia wewnฤ™trznego, silnym czynnikiem osobowoล›ciowo-twรณrczym. Twรณrczoล›ฤ‡, zatem: โ€ž stanowi nie tyle ฤ‡wiczenie umiejฤ™tnoล›ci artystycznych, ile nade wszystko wyrobienie poczucia wล‚asnej toลผsamoล›ci, niezaleลผnoล›ci, poczucia odrฤ™bnoล›ci wล‚asnego โ€œjaโ€. [1]

 

    Innowacja pedagogiczna โ€ž Akademia twรณrczoล›ciโ€ powstaล‚a w celu rozwijania
i pielฤ™gnowania wszystkich form aktywnoล›ci artystycznej i twรณrczej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Twรณrczoล›ฤ‡ dzieciฤ™ca jest czynnoล›ciฤ… odruchowฤ…, instynktownฤ… i podล›wiadomฤ…. Maล‚y artysta przeลผywa radoล›ฤ‡ kreacyjnฤ…, ktรณra pobudza go do dalszej zabawy formami, barwฤ… czy dลบwiฤ™kiem. Sztuka dziecka jest piฤ™kna w swojej naiwnoล›ci, potrafi nas zachwyciฤ‡, ujฤ…ฤ‡ szczegรณlnym sposobem postrzegania otaczajฤ…cego ล›wiata. Dla dziecka jego wล‚asna twรณrczoล›ฤ‡ jest ลบrรณdล‚em radoล›ci, dobrej zabawy, zaangaลผowania i podstawowฤ… formฤ… uczenia siฤ™ oraz zdobywania wiedzy o otaczajฤ…cej rzeczywistoล›ci. R. Gloton i C. Clero sฤ…dzฤ…, ลผe โ€žwychowanie estetyczne obejmuje inspiracjฤ™ dziaล‚alnoล›ci twรณrczej i ksztaล‚cenie wraลผliwoล›ci, co oznacza uczenie, ksztaล‚towanie zachowaล„ emocjonalnych i kulturowych poลผฤ…danych wychowawczo, bo korzystnych dla jednostki i spoล‚eczeล„stwaโ€[2].

Postawa twรณrcza bฤ™dzie u dzieci ลผywa i twรณrcza wtedy, kiedy bฤ™dzie zachodziล‚a bezpoล›rednia lub poล›rednia ingerencja ludzi dorosล‚ych. Podstawฤ™ dla twรณrczoล›ci stanowi zabawa ekspresyjna. Zabawy te sฤ… ลบrรณdล‚em twรณrczoล›ci i sฤ… wyraลผone gestem, sล‚owem i rysunkiem.
W stadium zabawy ekspresyjnej dziecko staje siฤ™ naprawdฤ™ twรณrcฤ…


 

Innowacja pedagogiczna โ€ž Akademia twรณrczoล›ciโ€ to dodatkowe zajฤ™cia o charakterze artystycznym . Gล‚รณwnym adresatem mojego projektu sฤ… uczniowie szkoล‚y podstawowej , bez wzglฤ™du na wiek. Program jest dostosowany zarรณwno dla dzieci zdrowych jak i dla dzieci majฤ…cych wskazania z Poradni Psychologiczno โ€“ Pedagogicznej.

 

Zajฤ™cia odbywajฤ… siฤ™ w ล›rody w godzinach 13:50 โ€“ 14:35

 

Opracowanie innowacji โ€žAkademia  twรณrczoล›ciโ€ powstaล‚o w wyniku duลผego zapotrzebowania na zajฤ™cia stymulujฤ…ce wszechstronny rozwรณj dzieci. Dziaล‚ania twรณrcze i rรณลผne formy aktywnoล›ci artystycznej dajฤ… w tym zakresie wiele moลผliwoล›ci. Wzbogacenie oferty szkoล‚y o takie zajฤ™cia dodatkowe zaprocentuje na wielu pล‚aszczyznach. Jest to doskonaล‚y sposรณb na wychowanie twรณrczego pokolenia. Wspรณล‚czesnoล›ฤ‡ niesie za sobฤ… potrzebฤ™ ksztaล‚cenia ludzi otwartych na nowe wyzwania, kreatywnych i twรณrczych. Sztuka i wszystko co z niฤ… zwiฤ…zane uczy wraลผliwoล›ci a wszelkie formy inicjowania dziaล‚aล„ twรณrczych wyzwalajฤ… w dziecku chฤ™ฤ‡ dalszych eksperymentรณw z tworzeniem. Czy bฤ™dzie to napisanie eseju, czy namalowanie obrazu, jeล›li tylko znajdzie siฤ™ z pozytywnym oddลบwiฤ™kiem w ล›rodowisku a dziecko bฤ™dzie odpowiednio ukierunkowane, pociฤ…gnie to za sobฤ… caล‚y szereg pozytywnych zachowaล„. Pozwoli rรณwnieลผ wyksztaล‚ciฤ‡ pokolenie mล‚odych, aktywnych, ciekawych ล›wiata i wraลผliwych ludzi.  Bardzo waลผnฤ… rolฤ™ w ksztaล‚towaniu postaw twรณrczych dzieci, peล‚ni przedstawianie im konkretnych przykล‚adรณw, wzorรณw kogoล›, z kogo mogliby braฤ‡ przykล‚ad, na kim siฤ™ wzorowaฤ‡. Przedstawianie wytworรณw sztuki, daje natomiast, moลผliwoล›ฤ‡ porรณwnania, korygowania bล‚ฤ™dรณw, weryfikacji. Wyzwala dฤ…ลผenie do doskonaล‚oล›ci. Pobudza do dziaล‚ania. Wyzwala w dziecku wszystkie poลผฤ…dane odruchy, niezbฤ™dne do prawidล‚owego rozwoju.

Innowacja pedagogiczna โ€žAkademia twรณrczoล›ciโ€ w swoich zaล‚oลผeniach
jest projektem o charakterze artystycznym a taka forma edukacji uczniรณw znajduje siฤ™ najczฤ™ล›ciej z szerokฤ… rzeszฤ… odbiorcรณw. Uczniowie chฤ™tnie i aktywnie biorฤ… udziaล‚ we wszelkich przedsiฤ™wziฤ™ciach artystycznych ( sztuki teatralne, przygotowania scenografii, konkursy plastyczne, happeningi, akcje plastyczne, plenery, wycieczki do muzeรณw i  galerii ).  Zatem โ€žAkademia twรณrczoล›ciโ€ powinna pociฤ…gnฤ…ฤ‡ za sobฤ… caล‚y szereg pozytywรณw. 

 

Celem gล‚รณwnym wprowadzenia innowacji pedagogicznej โ€žAkademia twรณrczoล›ciโ€ jest stymulowanie wszechstronnego rozwoju uczniรณw zdrowych jak i o specjalnych potrzebach edukacyjnych podczas caล‚ego etapu ksztaล‚cenia poprzez dziaล‚ania twรณrcze oraz wszelkie formy dziaล‚alnoล›ci artystycznej.

Zaล‚oลผenia projektowanej innowacji pedagogicznej โ€ž Akademia twรณrczoล›ciโ€ sฤ… oparte min. na sล‚owach  Alberta Einsteina; โ€ž Bez jednostek twรณrczych, zdolnych do samodzielnego myล›lenia i osฤ…du, rozwรณj spoล‚eczeล„stw jest rรณwnie nie do pomyล›lenia, jak rozwรณj jednostki poza ลผyznฤ… glebฤ… spoล‚ecznoล›ciโ€. Jako doล›wiadczony nauczyciel pragnฤ™ ksztaล‚ciฤ‡ od samego poczฤ…tku dzieci z otwartym umysล‚em, czerpiฤ…ce przyjemnoล›ฤ‡ z wszelkich form dziaล‚aล„ twรณrczych. Kreatywnych mล‚odych ludzi, ktรณrzy potrafiฤ… i chcฤ… uczyฤ‡ siฤ™ czegoล› nowego i nie bojฤ… siฤ™ wyzwaล„.

 

 


[1] J. Wojnar, Sztuka jako podrฤ™cznik ลผycia, WSiP, Warszawa 1984.

[2] R. Gloton, C. Clero โ€žTwรณrcza aktywnoล›ฤ‡ dzieckaโ€ Warszawa 1985r .

 
Imiฤ™ i nazwisko autora projektu:  Honorata Szanecka
 
Imiฤ™ i nazwisko nauczycieli prowadzฤ…cych innowacjฤ™:
Marta Bogacka, Ewa Celiล„ska Elลผbieta Daniel, Alicja Piwowarczyk, Karolina Skarลผyล„ska.
 
Rodzaj innowacji: programowo - metodyczna
 
Program innowacyjny przeprowadzany jest w klasach Ia, Ib, IIa, IIc, IIIb Szkoล‚y Podstawowej nr 36 w Tychach im. Narodรณw Zjednoczonej Europy.
W innowacji biorฤ… udziaล‚ wszyscy uczniowie tych klasy.
 
I. Opis zasadnoล›ci wprowadzenia innowacji
 
W dobie dzisiejszych czasรณw, gdzie prym wiodฤ… gry komputerowe i smartfony, bardzo ciฤ™ลผko jest zachฤ™ciฤ‡ dzieci do czytania ksiฤ…ลผek, a tym bardziej lektur.
Aby zminimalizowaฤ‡ problem i zainspirowaฤ‡ dzieci do czytania, od paลบdziernika 2019 r. wprowadzamy do klas projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniajฤ…cy czytelnictwo wล›rรณd uczniรณw klas I-III, ktรณrego zaล‚oลผeniem jest zachฤ™cenie dzieci do czytania ksiฤ…ลผek poprzez aktywnฤ… dziaล‚alnoล›ฤ‡ edukacyjnฤ….
 
II. Cele innowacji:
 
โ€ข rozbudzanie u uczniรณw ciekawoล›ci literackiej,
โ€ข rozwijanie aktywnoล›ci czytelniczej,
โ€ข doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego sล‚uchania,
โ€ข zachฤ™canie rodzicรณw do czytania dzieciom,
โ€ข integracja zespoล‚u klasowego,
โ€ข wspรณล‚praca nauczyciela i uczniรณw z placรณwkami oล›wiatowymi z terenu caล‚ego kraju i zagranicznymi szkoล‚ami polonijnymi poprzez wspรณlnฤ… wymianฤ™ doล›wiadczeล„ na stronie projektu.
 
Projekt skล‚ada siฤ™ z trzech MODUลร“W:
 
I MODUล - od 01.10.2019r. do 31.12.2019r. - FIKUลšNE LEKTURKI SPOD CHMURKI
 
II MODUล - od 01.01.2020r. do 29.02.2020r. - ZWIERZฤ˜CE LEKTURKI SPOD CHMURKI
 
III MODUล - 01.03.2020r. do 30.04.2020r. - POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI
 
W kaลผdym z moduล‚รณw uczestnicy wybierajฤ… jednฤ… spoล›rรณd czterech zaproponowanych lektur, do ktรณrej wykonuje co najmniej cztery zadania.
Lektury bฤ™dฤ… czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniรณw, a takลผe przez zaproszonych goล›ci.
 
 

โ€žCZYTAM Z KLASฤ„ lekturki spod chmurkiโ€

 
 
ogรณlnopolski projekt edukacyjny
wspierajฤ…cy rozwรณj czytelnictwa wล›rรณd uczniรณw klas I-III

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

โ€žMUZYKA ลAGODZI OBYCZAJEโ€

 

Autor innowacji:
mgr Katarzyna Matysiak
 
Miejsce realizacji:
Szkoล‚a Podstawowa nr 36 im. Narodรณw Zjednoczonej Europy w Tychach
 
Zakres innowacji:
klasy I-III w roku szkolnym 2019-2020
 
Rodzaj zajฤ™ฤ‡ objฤ™tych innowacjฤ…:
Zajฤ™cia rozwijajฤ…ce kompetencje emocjonalno-spoล‚eczne
 
 
OPIS INNOWACJI โ€“ ZAลOลปENIA OGร“LNE,
CHARAKTERYSTYKA INNOWACJI
 
 Innowacja pedagogiczna โ€žMuzyka ล‚agodzi obyczajeโ€ jest realizowana podczas zajฤ™ฤ‡ rozwijajฤ…cych kompetencje emocjonalno-spoล‚eczne dla wybranej grupy uczniรณw z klas I-III. Jest to prรณba dotarcia do uczniรณw poprzez rรณลผnorodnฤ… muzykฤ™, ktรณra stanowiฤ…c tล‚o do zajฤ™ฤ‡, ma pomรณc w polepszeniu wzajemnych relacji uczniรณw, lepszym i gล‚ฤ™bszym rozumieniu emocji, radzeniu sobie w sytuacjach trudnych oraz kontrolowanym wyciszaniu siฤ™.
 Muzyka, jak wiadomo ma ogromny wpล‚yw na organizm czล‚owieka. Potrafi wyzwalaฤ‡ silne emocje zarรณwno pozytywne, jak rรณwnieลผ negatywne. Dlatego teลผ do realizacji programu, autorka innowacji wybraล‚a taki rodzaj muzyki, ktรณry pozwola na pozytywne oddziaล‚ywanie na uczniรณw.
 Podczas prowadzonych zajฤ™ฤ‡ wykorzystywana jest zarรณwno muzyka wyciszajฤ…co-relaksacyjna, ktรณra ma korzystny wpล‚yw na ukล‚ad oddechowy, zmniejsza napiฤ™cie miฤ™ล›niowe, redukuje poziom lฤ™ku oraz poprawia komunikacjฤ™ miฤ™dzyludzkฤ…, jak teลผ muzyka aktywizujฤ…ca, wywoล‚ujฤ…ca radoล›ฤ‡, podwyลผszajฤ…ca samoocenฤ™ oraz pobudzajฤ…ca do dziaล‚ania. Utwory muzyczne sฤ… odtwarzane poprzez urzฤ…dzenia multimedialne, jak teลผ przez prowadzฤ…cego โ€“ gra na gitarze oraz samych uczniรณw โ€“ instrumenty muzyczne โ€“ grzechotki, dzwonki, tamburyno, cymbaล‚ki, instrumenty wykonane samodzielnie przez uczniรณw.
 
CEL Gลร“WNY INNOWACJI :
Wykorzystanie pozytywnego wpล‚ywu muzyki na rozwรณj kompetencji emocjonalno-spoล‚ecznych uczniรณw.
 

Innowacje pedagogiczne

w roku szkolnym 2019/2020

L.p.

Tytuล‚ innowacji

Autor/realizacja

Klasy

1.

Kreatywne notowanie dla kaลผdego

Aleksandra Jasek

Klasa VIIIc

2.

Klasa w grze. Wykorzystanie gamifikacji na lekcjach jฤ™zyka polskiego.

Aleksandra Jasek

Klasy VIb, d

3.

Zastosowanie gier dydaktycznych celem rozwijania umiejฤ™tnoล›ci komunikacyjnych uczniรณw.

Aleksandra Panczek

Klasa VIIIa

4.

CZYTAM Z KLASฤ„ - lekturki spod chmurki

Honorata Szanecka,  Elลผbieta Daniel, Marta Bogacka, Ewa Celiล„ska, Iwona Antoszczyk, Alicja Piwowarczyk

Klasy  I -III

5.

Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie, czyli jak dostrzec walory turystyczno โ€“ krajobrazowe Polski.

Beata Kliล›

Klasy VII

6.

 

Edukacja przez szachy

Klaudia Zarzecka

Klasy IIa, IIb

7.

 

 

โ€žElementy hokeja na lodzie i unihokeja na pierwszym etapie edukacyjnymโ€

 

Wojciech Majkowski

Artur Sajewicz

 

klasa 1a

 

8.

โ€žKaลผdy dobrze o tym wie, jฤ™zyk obcy przyda siฤ™โ€

Anetta Kit

Klasy VII-VIII

9.

Akademia twรณrczoล›ci

ลปaneta Wรณjcik

 

10.

 โ€žMyล›lฤ™, wiฤ™c jestem. Czytam, wiฤ™c bฤ™dฤ™, kim chcฤ™"

 

Katarzyna Nowak

 

Klasy Va, VIa, VIe, VIIb, VIId

11.

Hokej na lodzie na drugim etapie edukacyjnym

Wojciech Majkowski

Klasy IVa, Vc, VIc, VIIc, VIIIc

12.

Zastosowanie gier dydaktycznych celem rozwijania umiejฤ™tnoล›ci komunikacyjnych uczniรณwโ€

 

Paulina Majdiuk, Joanna Titz

Klasy IVa, IVb

13.

Jฤ™zyk polski na TIK-TAK - zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lekcji jฤ™zyka polskiego".

Anita Czernik โ€“ Kubiak, Aleksandra Jasek

Klasy V-VIII

14.

Z muzyka za pan brat

Justyna Siemiฤ…tkowska

Klasy I -III

15.

Designe thinking w nauczaniu matematyki

Sylwia Milczarek

Klasy V-VIII

16.

"Bliลผej sztuki, bliลผej siebie"

Katarzyna Matysiak

Klasy I-VIII

17.

Podrรณลผe palcem po mapie"

Siemiฤ…tkowska Justyna, Kornecka Maล‚gorzata

Klasy I-III

Innowacje pedagogiczne

w roku szkolnym 2021/2022

Lp.

Tytuล‚ innowacji

Autor/Autorzy

Klasy

  1.  

โ€žMyล›lฤ™, wiฤ™c jestem. Czytam, wiฤ™c bฤ™dฤ™ kim chcฤ™โ€

Katarzyna Nowak

w roku szkolnym 2021/22 - klasy 6a, 7a, 7e, 8b, 8d

  1.  

Zastosowanie gier dydaktycznych celem rozwijania umiejฤ™tnoล›ci komunikacyjnych uczniรณw

Joanna Titz, Aleksandra Panczek, Paulina Majdiuk

5b, 5a, 4a

  1.  

Zastosowanie gier dydaktycznych w rozwijaniu umiejฤ™tnoล›ci komunikacyjnych

Joanna Titz, Aleksandra Panczek, Paulina Majdiuk

Klasa 5a

  1.  

Elementy hokeja na lodzie i unihokeja na pierwszym etapie edukacyjnym

Wojciech Majkowski, Artur Sajewicz

Klasa 2, wrzesieล„ 2021 - czerwiec 2022

  1.  

Nasze laboratorium- odkrywanie tajemnic ล›wiata z mikroskopem.

Katarzyna Rams

uczniowie z klas 4 i 5

  1.  

โ€žDesign thinking w nauczaniu matematyki w klasach IV- VIIIโ€

Sylwia Milczarek, Ilona Banaล›, Zenobia Kowalik

wszystkie klasy od klasy 4 do klasy 8

  1.  

Akademia twรณrczoล›ci

ลปaneta Wรณjcik

IV - VIII

  1.  

Piszฤ™, bo lubiฤ™

Aleksandra Jasek, Anita Czernik- Kubiak

IV a, IV b, IV c, VII b, VII d, VII c, VIII a, VIII c.

  1.  

Lektury w lekturowniku

Aleksandra Jasek, Anita Czernik- Kubiak

klasy IV a, IV b, IV c, VII b, VII d, VII c, VIII a i VIII c.

  1.  

Kreatywne notowanie dla kaลผdego

Aleksandra Jasek

4c, 7 d, 7b

  1.  

Klasa w grze. Wykorzystanie gamifikacji na lekcjach jฤ™zyka polskiego

Aleksandra Jasek

4c, 7d, 7b

  1.  

Jฤ™zyk polski na TIK-TAK โ€“ zastosowanie technologii
informacyjno-komunikacyjnych na lekcji jฤ™zyka polskiego

Anita Czernik- Kubiak, Aleksandra Jasek

IV a, IV b, IV c, VII b, VII d, VII c, VIII a i VIII c

  1.  

Mali Artyล›ci

Justyna Siemiฤ…tkowska, ลปaneta Wรณjcik

Klasa 1a od wrzeล›nia 2021 do 3 klasy czyli do czerwca 2024

  1.  

Rozwijanie umiejฤ™tnoล›ci pisania na lekcjach jฤ™zyka angielskiego

Aleksandra Panczek, Joanna Titz

8a,8b,8c,8d (od 09.2021 do 06.2022)

  1.  

Dwujฤ™zycznoล›ฤ‡ jako naturalne podejล›cie do nauczania jฤ™zyka angielskiego

Paulina Majdiuk

1a, 1b

  1.  

Kreatywne pisanie

Aneta Derej

5a, 5b

  1.  

Z angielskim w biologiฤ™

Katarzyna Rams, Paulina Majdiuk

7a, 7b, 7c, 7d, 7e

  1.  

Jฤ™zyki obce, oknem na ล›wiat

Anetta Kit

Klasy 7a, 7b, 7c, 7d, 7e oraz 8a, 8b, 8c, 8d