30 maja 2019r. odbyลa siฤ konferencja podsumowujฤ ca rezultaty 3-letniego projektu ,,Traces of Europeโ ,,ลlady Europyโโ- zrealizowanego w ramach programu Erasmus + Akcja 2 Wspรณลpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk. Uroczystoลฤ zaszczyciลa swojฤ obecnoลciฤ Pani Dorota Gnacik-Dyrektor Miejskiego Centrum Oลwiaty, a takลผe nauczyciele tyskich szkรณล podstawowych, pracownicy szkoลy, rodzice oraz uczniowie.W pierwszej czฤลci koordynator projektu Pani Aleksandra Panczek omรณwiลa dziaลania dokonane podczas 3-letniej wspรณลpracy z krajami partnerskimi (Rumuniฤ , Islandiฤ , Wลochami oraz Norwegiฤ ).Uczennice klas piฤ tych podzieliลy siฤ wraลผeniami z pobytu w Norwegii, zorganizowanego w ramach europejskiego tygodnia. Zebrani mieli takลผe okazjฤ obejrzeฤ krรณtkฤ fotorelacjฤ . Tฤ czฤลฤ konferencji zakoลczyล wykลad n/t oceniania ksztaลtujฤ cego praktyce, ktรณry wygลosiลa Pani Elลผbieta Daniel oraz Pani Marta Bogacka.Drugฤ czฤลฤ konferencji otworzyลa Pani Anna Krawczyk wykลadem ,, Zanim, czyli o projektowaniuโ. Nastฤpnie na scenie wystฤ piลy dzieci z Przedszkola nr 9 im. Pluszowego Misia przedstawiajฤ c dramฤ ,,Crazy storyโ oraz wykonujฤ c taniec nowoczesny. Pani Beata Kopko โDyrektor przedszkola poszerzyลa wiedze uczestnikรณw spotkania na temat rozwijania kompetencji spoลecznych.Trzeciฤ czฤลฤ konferencji stanowiลy warsztaty. Kaลผdy uczestnik mรณgล wybraฤ jednฤ spoลrรณd nastฤpujฤ cych propozycji:-,,Pracownia makersรณw - jak wykorzystaฤ to, co mamy wokรณล, by zmajstrowaฤ robota ?โ prowadzony przez Paniฤ Mariolฤ Fik. -โBeginning literacy -wprowadzamy najmลodszych w ลwiat literaturyโโ prowadzony przez Paniฤ Beatฤ Kopko. -โGamebased learning-wykorzystanie gier i zabaw w nauczaniu jฤzykรณw obcychโ prowadzony przez Paniฤ Karolinฤ Kฤpskฤ .Dziฤki unijnym funduszom i udziaลowi w programie zarรณwno nauczyciele jak i uczniowie mieli moลผliwoลฤ poszerzenia wiedzy i nabycia nowych kompetencji , ktรณre zaowocujฤ w przyszลoลci.
Uwaga uczniowie klas piฤ tych!
Ogลaszamy nabรณr kandydatรณw na wyjazd do Norwegii
w terminie 11 - 18 maja 2019 r.
w ramach programu Erasmus+.
Termin skลadania wnioskรณw: 10.04.2019r.
Regulamin wyjazdu oraz wniosek pobierz tutaj.
W dniach od 11.03 do 15.03.2019r. nauczyciele Aleksandra Panczek oraz Aleksandra Jasek uczestniczyลy w miฤdzynarodowym szkoleniu we Wลoszech. Warsztaty pt.,, Kompetencje spoลeczne, emocjonalne oraz obywatelskieโ odbyลy siฤ w ramach programu Erasmus +. W trakcie pobytu uczestnicy podzielili siฤ dobrymi praktykami z innymi nauczycielami z Islandii, Rumunii, Norwegii oraz Wลoch, biorฤ cymi udziaล we wspรณlnym projekcie ,,Traces of Europeโ.
Pierwszego dnia nauczyciele z Norwegii oraz Polski przedstawili najlepsze praktyki dotyczฤ ce kompetencji spoลecznych oraz obywatelskich. Nastฤpnie wszyscy uczestniczyli w zajฤciach otwartych, prowadzonych przez nauczycieli ze szkoลy podstawowej w Travo. Zaprezentowano nastฤpujฤ ce metody pracy: Lionโs Quest, Thymio the Robot, wspรณลpraca w grupach-tworzenie wspรณlnego rysunku bez porozumiewania siฤ pomiฤdzy uczniami, gra ,,Samurajโ.
Drugiego dnia warsztaty prowadziล Giacomo Pratissoli autor podrฤcznika metodyczne opartego na programie profilaktyczno-wychwawczym Lionโs Quest, ktรณry bazuje na zaลoลผeniach i zasadach edukacji spoลeczno-emocjonalnej (SEL).
Trzeciego dnia kontynuowane byลy zajฤcia z Giacomo Pratissoli, ale tym razem nacisk poลoลผony zostaล na wykorzystanie ruchu podczas wdraลผania elementรณw kompetencji emocjonalnych, spoลecznych i obywatelskich. Po zajฤciach w obecnoลci burmistrza miasta Travo, rodzicรณw oraz nauczycieli nastฤ piลo uroczyste odsลoniฤcie tablic, ktรณre prezentowaลy waลผne postacie ,majฤ ce istotny wpลyw na historiฤ danego paลstwa. Polska tablica przedstawiaลa wizerunek papieลผa Jan Pawลa II.
Czwartego dnia nauczyciele zwiedzili Florencjฤ.
W ostatnim dniu nauczyciele odwiedzili szkoลฤ w malowniczym miasteczku Bobbio, gdzie brali udziaล w zajฤciach otwartych w klasach 4-6, dotyczฤ cych cyberprzemocy oraz wolontariatu.
Zwieลczeniem pobytu byลo napisanie konspektรณw lekcji na platformie leraningdesigner.com z wykorzystaniem poznanych metod.
WลOCHY
Dnia 14 maja w naszej szkole odbyล siฤ dzieล Erasmusa+ oraz patrona naszej szkoลy. Z tej okazji uczniowie wziฤli udziaล w uroczystej akademii, podczas ktรณrej mogli m.in. wysลuchaฤ piosenek w jฤzyku angielskim, norweskim i wลoskim, zobaczyฤ bawarskie stroje oraz poznaฤ ลamaลce jฤzykowe w jฤzyku niemieckim. Po skoลczonej akademii uczniowie udali siฤ w raz z wychowawcami do klas, gdzie obejrzeli prezentacje o krajach biorฤ cych z nami udziaล w projekcie Erasmus+ "Traces of Europe" przygotowane przez uczniรณw i nauczycieli tamtejszych szkรณล. Po poszerzeniu swojej wiedzy na temat kultury i tradycji danych krajรณw, uczniowie wszystkich klas udali siฤ do sal multimedialnych i wziฤli udziaล w quizie Kahoot, ktรณry sprawdziล jak duลผo wiemy po dwรณch latach wspรณลpracy z Wลochami, Rumuniฤ , Islandiฤ i Norwegiฤ . Zwieลczeniem tego miฤdzynarodowego dnia byลo zaprojektowanie maskotki, ktรณra reprezentuje patrona i ducha naszej szkoลy. Uczniowie wykazali siฤ niezwykลฤ kreatywnoลciฤ
i stworzyli piฤkne plakaty, ktรณre moลผna podziwiaฤ na korytarzach naszej szkoลy.
TRACES OF EUROPE! โ ลlady Europy
W dniach od 25.09. do 29.09.2017r. w naszej szkole w ramach programu Erasmus + goลciliลmy nauczycieli z Islandii, Wลoch, Rumunii oraz Norwegii. Z tej okazji, w pierwszym dniu wizyty, odbyลa siฤ uroczysta akademia, w ktรณrej uczestniczyลa p. Dorota Gnacik dyrektor Miejskiego Centrum Oลwiaty w Tychach. Uczniowie przygotowali przedstawienie w jฤzyku angielskim i wลoskim pt. โZลotowลosa i trzy niedลบwiadkiโ oraz zaprezentowali narodowe taลce krajรณw uczestniczฤ cych w projekcie. Polskim akcentem byลy wystฤpy uczniรณw kl. I-III โwiersze i piosenki w gwarze ลlฤ skiej oraz gra na dzwonkach chromatycznych. Pani Dorota Gnacik przygotowaลa dla goลci prezentacjฤ opisujฤ cฤ polski system edukacji oraz ลบrรณdลa jej finansowania, a takลผe przekazaลa informacje dotyczฤ ce funkcjonowania tyskich szkรณล i placรณwek oลwiatowych. W ramach projektu nasza szkoลa wdraลผa innowacyjne nauczanie metodฤ GBL (ang. game-based learning), czyli za pomocฤ gier (gลรณwnie z wykorzystaniem TIK-u, ale nie tylko). Podczas tego tygodnia zorganizowaliลmy dwudniowe zewnฤtrzne szkolenie warsztatowe prezentujฤ ce metodฤ oraz przeprowadziliลmy wiele lekcji otwartych. Jedna z nich, odbyลa siฤ w Przedszkolu nr 14 im. Marii Montessori w Tychach. Kaลผdy z nauczycieli krajรณw uczestniczฤ cych w projekcie miaล rรณwnieลผ okazjฤ do przedstawienia swoich dobrych praktyk w zakresie metody. Kluczowym momentem wizyty goลci byลo wspรณlne tworzenie i prezentacja tytuลowego ลladu, ktรณry ma pozostaฤ na trwaลe w pamiฤci osรณb uczestniczฤ cych w projekcie. Traces of Europe! to nie tylko wymiana doลwiadczeล w nauczaniu, ale takลผe prezentacja zwyczajรณw i kultury danego kraju, dlatego w wolnym czasie zorganizowaliลmy rรณwnieลผ wycieczkฤ do Muzeum Tyskich Browarรณw Ksiฤ ลผฤcych, zwiedzanie Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oลwiฤcimiu, wspรณlnฤ naukฤ jazdy na ลyลผwach na tyskim lodowisku oraz spacer wzdลuลผ Jeziora Paprocaลskiego.
ICELAND
W dniach od 20.03.2017r. do 26.03.2017r. dwรณch nauczycieli p. Beata Kopko i p. Agata Olczak wybraลo siฤ w dalekฤ
podrรณลผ do krainy lodu - Islandii. Po wylฤ
dowaniu w Reyjkaiviku przemierzyลy 425 km do pรณลnocnej stolicy kraju Akureyri.
W szkole Sidoskuli zostaลy przywitane przez dyrektora i wszystkich uczniรณw islandzkimi i angielskimi piosenkami. Sidoskoli jest jednฤ
z siedmiu szkรณล w Akureyri. Uczy siฤ w niej ponad czterystu uczniรณw w klasach od 1 do 10. Uczniowie z rรณลผnych klas byli naszymi przewodnikami podczas pierwszego przedpoลudnia. Partnerzy programu mogli zobaczyฤ i podziwiaฤ bogate zaplecze islandzkiej szkoลy gdzie oprรณcz regularnych sal ( mieszczฤ
cych okoลo 40 uczniรณw) znajdujฤ
siฤ rรณwnieลผ: pracownia artystyczna, pracownia techniczna, sala do nauki gotowania, oraz liczne kฤ
ciki zabaw i odpoczynku dla uczniรณw). Jako ostatniฤ
odwiedziliลmy ogromnฤ
salฤ gimnastycznฤ
gdzie wลaลnie trwaลy zmagania sportowe islandzkiej mลodzieลผy (zwis na drฤ
ลผku, pompki na czas, tor przeszkรณd zakoลczony wspinaniem siฤ po linie itp). Nastฤpnie mogliลmy uczestniczyฤ w lekcjach otwartych w klasach mลodszych gdzie obserwowaliลmy wykorzystanie innowacyjnej metody nauki czytania i pisania - Beginning Literacy. Po wizycie w szkole zostaliลmy oficjalnie przywitani przez burmistrza miasta Akureyri, ktรณry zaprezentowaล nam film o mieลcie i zaprosiล na wykลad o wykorzystaniu ekologicznych rozwiฤ
zaล naturalnych ลบrรณdeล energii w Islandii. Wieczorem mieliลmy okazje posmakowaฤ islandzkiej kuchni w jednej z najbardziej znanych restauracji w mieลcie. Czas spฤdzony w Islandii zaowocowaล stworzeniem konspektรณw zajฤฤ do wykorzystania w Polsce. Po wizycie w Akureyri p. Kopko i p.Olczak przeprowadziลy spotkanie szkoleniowe z nauczycielami, gdzie oprรณcz zapoznania z zagadnieniami kulturowymi paลstwa przedstawiลy zaลoลผenia metody Beginning Literacy.
WIZYTA WE WลOSZECH
Partnerzy, sponsorzy:
Wspรณลpracujemy :
Certyfikaty:
Uczestniczymy :